Common Ground


Common 
Ground 
#1-25


&


Common 
Ground 
2:0









Common Ground #1-25 är en serie inspelningar av ett akustiskt DJ-set för två roterande vinylspelare på sammanlagt drygt tolv timmar. Variationsverket släpps i 25 exklusiva exemplar och på vernissagen den 13 maj 2022 fanns den kompletta utgåvan för första och enda gången samlad. Ljudinstallationen Common Ground 2:0 är egentligen en fyra timmar lång komposition för sex skivspelare och noll musiker.




     




LJUDINSTALLATIONEN 1:0


En ljudinstallation som kallades just Common Ground skapades av Rosali Grankull (tonsättare) och Hanna Norrna (textilkonstnär) 2020 och presenterades på Lokstallet i Strömstad som en del av nätverksprojektet Klangbotten.

För mig fångade installationen en omedelbar känsla av skör balans och luftighet trots sin storlek. Det var ett inspirerande ljudverk som sträckte sig ut åt alla håll i Lokstallets väldiga lokal. Rosali och Hanna frågade senare om jag kanske var intresserad av att göra ett soloframträde i samband med utställningens finissage några veckor senare. Ett hedersuppdrag jag tackade ja till. Men jag kände samtidigt att i så fall behövde jag lägga mina kontaktmikrofoner och sedvanliga elektronik åt sidan och i stället ta tillfället i akt att försöka hitta helt akustiska ljudkällor för den här konserten. Ljuden i stycket skulle kännas sköra och ömtåliga och kommentera installationens egen luftighet och bräckliga balansakt.






MUSIKEN


Någon vecka senare, efter en hel del ljud-utforskning och experimenterande, landade jag i något som skulle kunna kallas för ett akustiskt DJ-set där jag med hjälp av två vinylspelares roterande skivtallrikar kunde bygga upp ett slags snurrande speldosor. ”Skivan” var allt från glas och plast till ramtrumma och metallskålar, ”pick-upen” kunde va en gummiboll, bambustav, skoborste eller remsa aluminiumfolie etc.

Vid själva framförandet satt jag sedan mitt i ljudinstallationen Common Ground och improviserade med de ljud jag arbetat fram samtidigt som jag förhöll mig till de ljud som omgav mig.



IMPROVISATIONEN


Samarbetet blev en lyckad korsbefruktning av två besläktade men kompletterande ljudvärldar och jag bestämde mig för att göra en inspelning av min del i det hela, solostycket Common Ground.

Någon dag senare riggar jag upp ljudtekniken och spelar in en 26 minuter lång improvisation utifrån minnet av konserten på Lokstallet. Och även om  redan första tagningen kändes bra fanns det ett och annat som jag kunde gjort bättre eller annorlunda. Därför gjorde jag en tagning till. Och sen en tagning till, och en tagning till, och…

För varje ny inspelning föll nån ny bit av musiken på plats och successivt växte en komposition fram.

På grund av Corona-pandemin kunde jag för första gången på många år lägga nästan obegränsat med tid på ett projekt av det här slaget då min ordinarie konsertverksamhet nästan helt var satt i karantän.





KOMPOSITIONEN


Efter att ha gjort 25 olika inspelningar av stycket kunde jag krasst konstatera att alla egentligen var lika värdiga variationer av varandra, den ena inte nödvändigtvis vare sig bättre eller sämre än någon av de andra. 

De första versionerna känns kanske lite mer spontana, de senare har  kanske tydligare riktning. De tidigare är mer improvisatoriska med en starkare känsla av ”här och nu”, de senare är färdiga kompositioner som växt fram över tid, ett avslutat kapitel som samtidigt sträcker sig in i framtiden med ett löfte om att kunna spelas också senare, nån annan gång nån annan stans. 

Kanske närmar sig improvisatören av nödvändighet det oskrivna bladet med större ödmjukhet och lekfullhet än vad musikern som framför en komposition närmar sig sina skrivna noter? Noter som  tytts, tolkats och repeterats om och om igen. Å andra sidan vet den skrivna musiken vart den är på väg, den är avklarnad men förhoppningsvis inte blasé. 

Improvisatören har sin frihet under ansvar. 

Den här gradlösa glidningen av musikaliska kvalitéer i improvisation respektive komposition tycker jag mig höra i helheten av det inspelade materialet av Common Ground #1-25. För att slippa välja bort bestämde jag mig för att inte välja alls och behöll varenda tagning.


KONCEPTET


I utformningen av konceptet Common Ground påminner jag mig själv om den kvalité som alltid varit mest inspirerande för mig som musiker; den mänskliga faktorn. Tillkortakommande, glömska, minne, förnekelse, det oefterhärmliga,  motsägelsefulla, onödiga, ineffektiva och finstilta. Det stora i det lilla, det som står mellan raderna.


Och som en konsekvens av det blev väl projektet även en stillsamma protest mot massdistribution, klickbarhet och snabba delningar. 

Dokumentationen av Common Ground åskådliggör något annat, något motsatt; tröghet, friktion och process. Målet är ingenting, resan är allt. En musikalisk tillblivelse, från improvisation till färdig komposition.


För att åskådliggöra detta behövde alla de tjugofem versionerna vara med i dokumentationen av mitt arbete. Över tolv timmar musik. 

Om jag nu, för första gången i mitt liv, gett mig på mig på att spela in ett solostycke så var det väl lika bra att göra det med ”extra allt”.






PAKETERINGEN


Själva inramningen och paketeringen av projektet borde gå i samma riktning som musiken tyckte jag då, mot det unika och särskilda snarare än mot det reproducerade och omedelbart tillgängliga.

Jag bestämde mig för att göra ett enda exemplar av varje inspelning. En total upplaga på endast 25 skivor där varje enskild skiva dessutom är ett original. 

Jag tog min vän Hanna Macke till hjälp med utformningen och designen av de handvikta boxar som skivorna ligger i.

Exklusivt? Absolut.

Eller nej.

Skivorna är unika, inte exklusiva. Mer sällsynta, som en utrotningshotad djurart. Endast tjugofem individer totalt. Låt oss inte blanda in trist säljsnack eller begrepp som ”exklusivt” i detta. En upplaga på tjugofem exemplar är inget marknadsföringsknep. Men visst, kostnaden ökar med insatsen och priset drar iväg när det som säljs inte är kopior.


Det finns många sällsynta arter i vår värld. Några av dem ökar i värde enligt en kylig lag om tillgång och efterfrågan. Samtidigt klappar hela ekosystem omärkt ihop på grund av bristande säljbarhet.







KERAMIKEN


I samarbete med keramikern Malin Rydén Mölholm tillverkades därför, i linje med projektets tema, 25 unika keramiska CD-skivor, i vit och grön glasyr.

De keramiska skivorna är variationer av varandra på samma sätt som inspelningarna är det. De ser ut ungefär som ovanligt snygga CD skivor men ställer en grundläggande förutsättning på ända; det går inte stoppa dem i en cd-spelare och spela dem. Ännu en hyllning till det motsägelsefulla, onödiga och ineffektiva alltså.


Den lilla omständigheten löste vi genom att fälla in en QR-kod på baksidan av varje skiva, varje skivas unika kod leder till just den skivans inspelning av musiken. Till en av de tjugofem tagningarna. Koden länkar närmare bestämt till en privat video på Vimeo där musiken återfinns som ett ljudspår till en film.







FILMEN


Även filmerna följer variationstemat utifrån en mycket enkel idé; en kamera riktad upp mot himlen fångar molnens långsamma men oavbrutet föränderliga formationer. Kamerans autofokus försöker förgäves förstå var skärpedjupet ska ligga. Var är dramats huvudperson? Överallt och ingenstans, det är bara moln som flödar fram, en improvisation mellan humiditet, vind och lufttryck. Men vindarnas växlingar följer på samma gång en strikt, om än oerhört komplex, logik. SMHI gör så gott dom kan för att förutse de här flödena och lyckas ibland.


En komposition i 25 variationer.

En himmel filmad i 25 variationer.

Alltsammans uppladdat på en av de stora plattformerna för massproduktion, -spridning och -delning men här endast tillgängliga genom en privat länk. En väldigt privat länk som bara återfinns på en enda plats, på baksidan av din keramiska skiva.

Jag utgår från en videoplattform skapad för att maxa och motarbetar den inifrån. Allting distribuerat med största möjliga ineffektivitet via keramiska skivor paketerade i handvikta kartonger.





EXKLUSIVITETEN


Men egentligen är exklusiviteten i detta inte min, jag vill bara peka på ett annat förhållningssätt till att skapa, producera, paketera och sprida musik. Projektet sätter fingret på den kreativa processen som fenomen; den mänskliga faktorn som konstnärlig disciplin.

Med det sagt är det alltså helt ok för mig att den som köper en av dessa skivor och därmed kommer över den unika koden därefter delar länken precis som de vill. 

Länken ligger där redo att spridas för den som vill dela med sig, alldeles gratis. Den som vill hålla inspelningen hemlig för världen väljer att inte sprida sin länk och personen kan vara helt säker på att just den inspelningen inte kommer finnas tillgänglig någon annanstans.

Jag har ingen åsikt utan låter det vara helt upp till köparen att förvalta koden precis som den vill.




                    




INSTALLATIONEN 2:0



Att mitt solostycke Common Ground har samma namn som ljudinstallationen det uppstod ur är ju lite märkligt. Att sedan själv generera en ny ljudinstallation utifrån det solostycket och kalla även den Common Ground känns kanske hopplöst förvirrat. Men det hänger ihop. För kreativt skapande hänger ihop, krokar i och föds ur vartannat, det ena uttrycket leder hela tiden vidare till nästa. Kanske är de 25 keramiska skivorna bara en modell av en större konstnärlig process där en ljudinstallation leder till ett stycke som leder till en ljudinstallation som leder till ett stycke osv.

Hur som helst utgår ljudinstallationen från sex av de ljud jag använder i solostycket. Studsande klubba på roterande trumma, en skakande bit aluminiumfolie, bambupinne mot roterande glas, akustisk skivspelare för plastmugg med affischnål samt distad skål, borste och ståltråd mot skinn och roterande serie rostfria skålar.


Istället för två består installationen Common Ground 2:0 av sex skivspelare, placerade på podier i ett rum. Audiovisuella skulpturer som med hjälp av förprogrammerade eluttag går på och av genom en timer-funktion. Programmeringen spänner över fyra timmar så egentligen är det kanske snarare en komposition än en installation. Alla programmerade på- och avslagstider har genererats genom slump och alla skivspelare har olika programmeringar, nya kombinationer av de sex ljuden uppstår hela tiden under installationens 240 minuter.








Henrik, Malin och Hanna

Ljudprojektet Common Ground presenterades första gången på Konstnärernas Kollektivverkstäder i Bohuslän den 13 maj 2022. Dels som ljudinstallationen, Common Ground 2:0, dels som en releasefest för och utställning av de 25 keramiska cd-skivorna. 


Intresserad av att köpa en av skivorna?

Maila till: wagly75@yahoo.se 


Du kan se hur varje framsida och skiva ser ut nedan, för övriga frågor, hör av dig!




Common Ground #1 
Såld
23 min 53 sek


*


Common Ground #2
Såld
26 min 52 sek


*


Common Ground #3
1000 kr
23 min 19 sek


*


Common Ground #4
1000 kr
23 min 17 sek


*


Common Ground #5
1000 kr
24 min 7 sek


*


Common Ground #6
1000 kr
24 min 7 sek

*


Common Ground #7
1000 kr
24 min 18 sek


*


Common Ground #8
1000 kr
23 min 7 sek


*


Common Ground #9
1000 kr
25 min 10 sek


*


Common Ground #10
1000 kr
25 min 11 sek


*


Common Ground #11
1000 kr
24 min 8 sek


*


Common Ground #12
1000 kr
24 min 18 sek


*


Common Ground #13
1000 kr
24 min 20 sek


*


Common Ground #14
1000 kr
24 min 14 sek


*


Common Ground #15
1000 kr
24 min 20 sek


*


Common Ground #16
1000 kr
24 min 39 sek


*


Common Ground #17
Såld
24 min 15 sek


*


Common Ground #18
1000 kr
24 min 12 sek


*


Common Ground #19
1000 kr
24 min 9 sek


*


Common Ground #20
1000 kr
24 min 13 sek


*


Common Ground #21
1000 kr
24 min 13 sek


*


Common Ground #22
1000 kr
24 min 13 sek


*


Common Ground #23
1000 kr
24 min 12 sek


*


Common Ground #24
1000 kr
24 min 22 sek

     

*

Common Ground #25
1000 kr
24 min 14 sek


*